Fritt fram – för dig som handlar

Leta efter symbolen Trygg E-handel när du handlar på nätet! Den står för tydliga villkor och säkra, trygga köp. Du slipper oroa dig för oseriösa butiker och kan fokusera på det roliga – att handla! Svensk Handel står bakom certifieringen och granskningen av de företag som får använda symbolen.

Några tips innan köp via nätet

Kontrollera vilket företag du ingår avtal med.

Det ska finnas tydliga kontakt- och företagsuppgifter till det företag som står bakom nätbutiken. I vissa fall är det företag som tillhandahåller nätbutiken inte samma företag som du ingår avtal med. Kontrollera alltid vilket företag som är din avtalspart och hur du kan komma i kontakt med företaget om du har några frågor om ditt köp eller vill ångra eller reklamera ditt köp.

Kontrollera vilka villkor som gäller för just ditt köp.

Villkoren för ditt köp regleras av tvingande lagstiftning (t.ex. ångerrätt och reklamation), företagets allmänna köpevillkor och övrig information som företaget lämnar på webbsidan, t.ex. information om priser och rabatter.

Kontrollera vilka leveransalternativ som finns och om det tillkommer kostnader.

Läs igenom företagets villkor för leverans och om ditt köp innebär några tillkommande kostnader. Företaget är skyldigt att ge dig tydlig information om alla tillkommande kostnader och du ska uttryckligen godkänna dessa för att du ska bli bunden att betala, t.ex. frakt som tillkommer till din beställning.

Kontrollera din beställning.

Kontrollera alltid din beställning innan du slutför ditt köp så att de uppgifter och eventuella tillval du gjort är korrekta.

Lämna ett tips till oss!

Ibland går det fel vid köp på nätet och då är det lätt att det uppstår frustration. Eftersom våra certifierade e-handlare ska följa våra krav är vi angelägna om att få veta om så inte sker.

Vänligen lämna ett tips till oss via formuläret nedan så hanterar vi detta. För dig som konsument rekommenderar vi att du vid eventuella problem tar kontakt med konsumentvägledaren i din kommun, besöker Hallå konsument som har en sida med relevant information om att handel på nätet eller vänder dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Viktigt att veta är att Trygg E-handel främjar en god ton på nätet. Därför reserverar Trygg E-handel sig för att hantera inkomna tips i det fall där någon av parterna använder ett oacceptabelt språk eller på annat sätt agerar kränkande

Det går också bra att lämna in tips om en webbplats som olovligen använder sig av Trygg E-handels logotyp.

Svensk Handel som äger varumärket Trygg E-handel har inte behörighet att driva en juridisk process mot en e-handlare som inte sköter sig. Vårt starkaste påtryckningsmedel är att vi kan frånta e-handlaren rätten att vara certifierad av Trygg E-handel.

Tips gällande olovligt användande av Trygg E-handels logotyp
Tips gällande köp från certifierad e-handlare

 

ID-kapning är enligt en SIFO ett av de vanligaste brotten i Sverige.

Det kan tyvärr drabba oss alla och vi gör oss själva en tjänst genom att vara extra uppmärksamma. ID-kapning innebär att någon köper varor, tecknar abonnemang eller tar lån med ditt namn och/eller personnummer. Det kan ibland vara svårt att skydda sig när det redan hänt. Så här kommer några tips som hjälper till att upptäcka en kapning i tid och hur du minskar risken att drabbas.

Minimera risken att bli kapad genom att:

  • vara uppmärksam på var du förvarar dina personliga värdehandlingar.
  • inte förvara dina lösenord någonstans.
  • kontrollera vilka olika typer av spärrar/inställningar det finns för dina bankkort.
  • inte skylta med att du inte är hemma i sociala medier.
  • vara uppmärksam på bluffakturor.
  • ALDRIG logga in i banken genom Bank-ID när någon ringt upp dig och hävdar att de är från banken.
  • aldrig besvara phishingmejl.
  • inte lämna ut personuppgifter till någon som ringer upp dig.

Händelser som tyder på att du kan ha blivit drabbad:

  • fakturor för varor du inte beställt trillar ner i brevlådan.
  • varor du inte beställt skickas hem till dig (eller till ditt ombud).
  • abonnemang av olika slag tecknas i ditt namn.
  • om frågekopior från kreditupplysningsbolag skickas hem till dig där beställaren är någon du inte känner till.

Om olyckan redan är framme:

  • polisanmäl händelsen.
  • kontakta eventuella företag som skickat fakturorna.
  • bestrid eventuella fakturor.
  • kontrollera vad som gäller för din hemförsäkring.
  • kontrollera vilka rekommendationer din bank ger ut och i det fall du haft kredit, kontakta även den banken.
  • spärra ditt personnummer hos
    • Kreditupplysningsbolagen (UC, Decidas, Syna, Creditsafe och Bisnode har en gemensam tjänst vilket innebär att du endast behöver kontakta en av dessa aktörer för att bli spärrad hos alla nämnda)
    • Klarna

Mer information gällande ID-kapning hittar ni bland annat hos Stöldskyddsföreningen.

Viktiga länkar:

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) – ARN är en myndighet som avgör tvister mellan konsumenter och företag. ARN är opartiska och ger inte råd i enskilda ärenden.

Konsumentverket (KOV) – KOV arbetar med tillsyn, kontroller, information, kunskapsbyggande, omvärldsbevakning och internationella frågor för att konsumenter ska kunna göra medvetna val och inte råka illa ut när de köper varor eller tjänster.

Hallå konsument – Hallå Konsument är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket. Hit kan du vända dig med frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer, handla hållbart och annat som du som konsument kan behöva stöd med.

Konsument Europa – Konsument Europas uppgift är att ge dig som konsument information och råd när du handlar varor och tjänster utanför Sverige inom EU, Norge och Island. Tjänsten är helt och hållet kostnadsfri.

Telekområdgivarna – Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri rådgivning till konsumenter om abonnemang av tv, telefoni och bredband.

Konsumenternas – Oberoende och kostnadsfri vägledning inom bank och finans. Webbplatsen är gemensam för Konsumenternas Bank- och Finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Sveriges konsumenter – Sveriges Konsumenter är en obunden demokratisk förankrad ideell organisation som står på din sida. De kämpar för alla konsumenters självklara rätt till skydd, inflytande och möjlighet att göra medvetna och hållbara val.

Råd och Rön – Råd&Rön är en bra tidning för dig som vill förenkla din vardag. Den ger dig klara och raka besked om varor och tjänster. Har du Råd&Rön behöver di inte ägna så mycket tid åt att kartlägga och undersöka vad som passar dig bäst i det överväldigande utbudet av varor och tjänster.

Plånboken i Sveriges Radio – Plånboken är en hjälpande röst i vardagsekonomin. Här blandas lyssnarnas frågor med matnyttiga reportage med experter. Varje vecka pratas det om sådant som påverkar hushållsekonomin och oss som konsumenter. Här hittar du ekonomijournalistik som alla förstår!