Vad är kreditbedrägerier?

Kreditbedrägeri – beställningar mot faktura som inte betalas

Tyvärr förekommer bedrägerier ganska ofta, ibland existerar inte företaget över huvud taget eller så har det bildats endast med syfte att genomföra bedrägerier. Gör en noggrann bakgrundskontroll på företag ni inte gjort affärer med tidigare. Om ni känner er osäkra, gör inte större affärer än vad ni klarar att förlora.

Så minskar du risken för att drabbas, varningssignaler att vara uppmärksam på:

  • Beställningar som rör de allra dyraste produkterna alternativt är betydligt större än genomsnittet (gäller även försäljning till konsument).
  • Kunder som vill ha brådskande leverans oavsett kostnad.
  • Många beställningar från samma kund under en relativt kort tidsperiod (gäller även försäljning till konsument).
  • Oproportionerligt många beställningar rörande samma typ av varor, från en och samma kund (gäller även försäljning till konsument).
  • Beställningar där transaktionsförsök tidigare avvisats (gäller även försäljning till konsument).
  • Beställningar där kundens telefonnummer inte hittas när du söker på webben.
  • Beställningar som görs vid andra tillfällen än normen (t.ex. på natten).
  • Beställningar där kunden begär att levereras ska ske till avvikande adresser (t.ex. på gatan utanför angiven adress, källarrum, lastkaj etc.).

Om beställningen avviker från normen, kontrollera kund- och orderinformation:

  • Är telefonnumret relaterat till kunden / adressen? (Kontrollera det angivna numret, t.ex. via hitta.se eller Google).
  • Är kunden registrerad på den angivna adressen? (Kontrollera adressen, t.ex. via hitta.se eller Google).
  • Undersök adressen med Google Street View – ibland stöter du på en tom byggnadsplats med en brevlåda.
  • Om det behövs, ring det angivna telefonnumret för att verifiera beställningen.
  • Om leveransadressen och faktureringsadressen inte är densamma, kontrollera båda adresserna.
  • Undersök vid behov. kund på Facebook, LinkedIn eller Instagram.

Rekommendationer:

  • Öka säkerheten och minimera missbruk av kort genom att använda 3D Secure för säker identifiering av kortinnehavare.
  • Om du använder en leverantör som tillåter förändring av mottagaradressen på vägen bör du kontrollera om det är möjligt att stänga av den möjligheten den här dagen.
  • Utbilda din personal i hur man känner igen en suspekt beställning.
  • Utvärdera förra årets erfarenhet av att skapa säker (online) handel (var det något speciellt läge som du kan fokusera på igen?).
Anne Bardeman
Skriven av Ansvarig för Trygg E-handel Anne Bardeman 30 mars 2020
Senast uppdaterad 7 maj 2020

Saknar du några frågor?

Mejla i så fall gärna in till oss direkt och berätta vilken fråga just du behöver hjälp med!
Genom att skicka in en fråga så godkänner du att vi kan komma att publicera den anonymt på FAQ-sidan på Trygg E-handels hemsida. Vi kommer även att hantera dina personuppgifter. För mer information läs vår integritetspolicy.

0 / 140