Hur får begreppet REA användas?

I rea-tider är det viktigt att handlare känner till hur begreppen om realisation får användas och hur marknadsföringen får gå till.

Begreppen, rea, realisation eller uttryck med motsvarande innebörd, så som extrapris eller fyndpris, regleras i marknadsföringslagen. Av lagen framgår det att ett företag får använda uttrycken i sin marknadsföring förutsatt att:

  • Försäljningen avser produkter som ingår i det ordinarie sortimentet
  • Försäljningen sker under en begränsad tid
  • Priserna är väsentligt lägre än företagets ordinarie priser
Eleonor Dahlberg
Skriven av Vice VD Svensk Digital Handel Eleonor Dahlberg 2 mars 2020
Senast uppdaterad 3 mars 2020

Våra tjänster

Konsumenträttsexpert

Få hjälp av en jurist med konsumenträttsexpertis

1h gratis — varje år

Trygg E-handlare har rätt till 1h gratis kostnadsfri rådgivning till ett värde av 2500 kr/år.

Saknar du några frågor?

Mejla i så fall gärna in till oss direkt och berätta vilken fråga just du behöver hjälp med!
Genom att skicka in en fråga så godkänner du att vi kan komma att publicera den anonymt på FAQ-sidan på Trygg E-handels hemsida. Vi kommer även att hantera dina personuppgifter. För mer information läs vår integritetspolicy.

0 / 140