Vad är nätfiske/phishing?

Nätfiske, på engelska phishing, är ett samlingsbegrepp för de olika försök till uppgiftsfiske som sker över internet. Vanligast är att det sker via mejl där avsändaren utger sig komma från ett företag du är kund hos. I mejlet finns en bifogad länk eller fil som du ombeds klicka på för att exempelvis verifiera dina inloggningsuppgifter.

Samma upplägg kan ta sig uttryck via sms (då kallat smishing) eller via telefon (vishing) men syftet är detsamma – att förmå dig att lämna ut dina inloggnings – eller kortuppgifter.

Så minskar du risken för att drabbas:

  • Lämna bara ut kreditkortsuppgifter till företag som du litar på och som har säkra betalningssätt för näthandel.
  • Var misstänksam mot meddelanden från okända avsändare eller med konstigt innehåll från tillsynes kända avsändare.
  • Klicka aldrig på länkar i e-post från okända eller oväntade avsändare.
  • Öppna inte bifogade filer i e-post från okända eller oväntade avsändare.
  • Lämna aldrig ut koder eller lösenord till någon.
  • Installera endast de programvaror som är absolut nödvändiga för din verksamhet och endast från tillförlitliga leverantörer.
  • Uppdatera löpande dina enheter med de senaste säkerhetsuppdateringarna, helst samma dag som de släpps.
  • Acceptera alltid uppdateringar från tillverkaren av din dator och mobil.
  • Se till att du alltid har säkerhetskopior av innehållet på en annan dator, externt minne eller i molnet.
  • Installera antivirusprogram på dina enheter.
Eleonor Dahlberg
Skriven av Vice VD Svensk Digital Handel Eleonor Dahlberg 2 mars 2020
Senast uppdaterad 7 maj 2020

Saknar du några frågor?

Mejla i så fall gärna in till oss direkt och berätta vilken fråga just du behöver hjälp med!
Genom att skicka in en fråga så godkänner du att vi kan komma att publicera den anonymt på FAQ-sidan på Trygg E-handels hemsida. Vi kommer även att hantera dina personuppgifter. För mer information läs vår integritetspolicy.

0 / 140